13 Şubat 2014 Perşembe

Batum-kazakistan Demiryolu Hattı Açılıyor!

- Gürcistan’ın altyapısını tamamlayarak 1 Şubat 2014 tarihinde Batum’da resmi açılışını yapacağı Batum-Almatı/Kazakistan demiryolu hattı, için Trabzon’da tanıtım toplantısı düzenlendi.
Trabzon Ticaret Borsası Toplantı Salonu’nda düzenlenen toplantıya Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği (DKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan, Trabzon Limanı İşletme Müdürü Muzaffet Ermiş, Gürcistan Trabzon Başkonsolosu Paata Kalandadze ve Gürcistan Demiryolları yetkilisi Rusudan Gogisvanidze katıldı.
Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği (DKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan, yaptığı konuşmada, demiryolunun Batum’dan Kazakistan’a, hatta Çin'e kadar uzanacak olmasının önem ihtiva ettiğini söyledi.
Gürdoğan, “Orta Asya Bölgesi'ne yönelik dış ticaretimize alternatif bir güzergah olarak önemli katkı sağlayacağına inandığımız bu demiryolu hattının, Batum’dan Kazakistan’a, hatta Çin’e kadar uzanacak olması da ayrı bir önem ihtiva etmektedir. İhracatımızda alternatif ve yeni güzergahların oluşturulmasına verdiğimiz önem çerçevesinde ve bu konuda yaptığımız çalışmalar paralelinde Doğu Karadeniz Bölgemizden demiryolu ile Kazakistan’a kadar diğer ulaşım sistemlerine oranla daha düşük maliyetle, hatta yarı fiyatının dahi altında ulaşılacak olması, bizler açısından çok önemli bir gelişmedir. Bu durum ayrıca, yıllardır fikirbabalığını yaptığımız ve ısrarla üzerinde durduğumuz, her cenahta dile getirdiğimiz Doğu Karadeniz Bölgesinin Gürcistan üzerinden Hopa-Batum demiryolu bağlantısı ile demiryoluna kavuşturulması fikrimizde ne kadar haklı olduğumuzun bir teyididir. 1998 yılından itibaren yaptığımız girişimlerde, uluslararası ticaretimiz açısından Bölgemizin demiryolu ağına bağlantısının, 20 km’lik Hopa-Batum Demiryolu bağlantısı ile sağlanması gerekliliğini Ulaştırma Bakanlığının da bu hattın fizibıl olduğuna dair raporları olması nedeniyle ısrarla savunduk. Ancak, o günden bugüne maalesef konunun önemini idrak edemeyen kesimler sadece kafa karıştırmak, hedef saptırmak amacıyla ülkemize ve bölgemize uluslararası bağlantısı olmadığı için hiçbir katkısı olmayacak hatları gündeme getirmişlerdir. Adeta gerçekleşmesi hayal dahi olan demiryolu projeleri bölgemiz için lanse edilmeye çalışılarak Bölgemizin demiryolu ağına kısa sürede bağlantısı engellenmiş oldu. Bu bağlantı sağlanmış olsa idi, bugün burada değerli Gürcü dostlarımızın tanıtımını yaptıkları Batum-Orta Asya demiryolu hattının bir ucu bölgemizden başlamış olacaktı” dedi.
BATUM-HOPA DEMİRYOLU PROJESİ GERÇEKLEŞMELİ
Batum-Almatı/Kazakistan demiryolu hattı ile birlikte ülkedeki ihracatlarının bu hattan yararlanabileceklerini belirten Gürdoğan, “Hepinizin de malumu, uluslararası ticaret taşımacılığında transit geçişlerin fazla olduğu güzergahlarda yaşanan zaman kayıpları açısından ve toplam maliyetlerle kıyaslandığında en uygun ve tercih edilebilir taşıma sistemi demiryolu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bundan dolayı Gürcistan tarafından aktif hale getirilen bu demiryolu hattı dış ticaretimize önemli katkı sağlayacak, Orta Asya Bölgesine yeni bir alternatif güzergâh olarak karşımıza çıkacaktır. Ülkemizdeki ve Bölgemizdeki ihracatçılar karayolu ile veya denizyolu ile Batum’a sevk edecekleri yüklerini buradan demiryolu vagon veya konteyner ile Orta Asya Bölgesi'ne hatta Çin’e kadar sevk etme imkânı bulacak veya ithal ürünleri aynı güzergahtan Batum’a demiryolu ile indirilip, buradan karayolu ile Ülkemize getirmiş olacaktır. Yani bu sistem Bölgemizdeki karayolu nakliyesine büyük katkı sağlayacak, Bölgemizdeki limanların daha da aktif olmasına, yani her iki kesime de yük potansiyeli sağlamaya önemli katkı yapacaktır. Bunun yanında, Batum-Orta Asya demiryolu hattının ve yakın zamanda da Kars-Tiflis hattının aktif olarak kullanmaya başlaması bölgemiz açısında da farkındalık sağlayarak tekrar Hopa-Batum demiryolu bağlantısının sağlanmasının gerekliliğini de ortaya koyacağı için, bu fikrin savunucuları olarak bizleri memnun edecektir ve bu konuda da gerekli çalışmaların bir an önce başlamasını talep etmekteyiz” ifadelerini kullandı.
TRABZON BÜYÜK ÖNEM KAZANACAK
Gürcistan Trabzon Başkonsolosu Paata Kalandadze ise Batum-Almatı/Kazakistan demiryolu hattı ile birlikte Trabzon’un büyük bir önem kazanacağını kaydetti. Kalandadze, “Ortak çalışmalar için önemli bir proje olacak. Bu proje Trabzon için katkı sağlayacak. 1 Şubat’ta resmi açılış gerçekleştirilecek. Bu proje Türkiye ve Gürcistan ortak hareketi için olan projelerden bir tanesi daha olacak. Bu birliklerimiz, ortak çalışmalarımız güzel bir örnek olacak” şeklinde konuştu.
Gürcistan Demiryolları yetkilisi Rusudan Gogisvanidze de, Türkiye ve Gürcistan işbirliği ile birlikte daha güçlü olunabileceğini ifade ederek, “Yük ve konteyner taşımacılığı direk bana bağlıdır. Alt yapı olarak sadece Gürcistan’da değil dünyanın her yerinde alt yapıya sahibiz. Konteyner terminali Romanya’da, Azerbaycan, Kazakistan’da kendimize ait konteyner taşıyabileceğimizi vagonlarımız mevcut. Ben inanıyorum ki Türk işbirliği ile daha güçlü olabiliriz” diye konuştu.
Öte yandan, toplantıda bir basın mensubunun ‘Türkiye Hopa-Batum hattı için fizibilite çalışmalarının yapıldığını ancak Gürcistan’ın buna sıcak bakmadığı’ şeklindeki sorusu üzerine Gürcistan Trabzon Başkonsolosu Paata Kalandadze, iki ülkenin Ulaştırma Bakanları'nın bir araya gelmesi ve işbirliği içerisinde olmalarını gerektiğini belirtti.

Hiç yorum yok: